Cachez ce tatou que je ne saurais voir


Jason Miller

Avez-vous le droit d’exhiber votre tatou? 

A qui appartient votre tatou?


Si vous êtes une vedette sportive ou une célébrité, et que vous pensez que oui, vous ou votre diffuseur pourriez être accusé de non-respect des droits d’auteur.

Il faut distinguer le droit d’auteur et l’oeuvre. Le propriétaire d’un tableau n’est pas propriétaire des droits d’auteur sur ce tableau. La loi des droits d’auteur indique que la peinture demeurent la propriété du peintre, incluant la possibilité de reproduction (imprimé, numérique ou médiatique). 

Pour reconnaître les droits d'auteur, il faut que le tatouage soit une oeuvre originale fixée sur un support tangible.

Une autre considération : les clients « ordinaires » qui demandent au tatoueur de plagier le tatou d’une célébrité, sont collectivement responsables d'une entorse aux droits d’auteur. L’industrie du tatouage est un milieu plutôt anarchique.

Le cas le plus médiatisé demeure celui de l’artiste Victor Whitmill, qui a poursuivi en 2011 Warner Bros. pour la reproduction sur un personnage du film Hangover d’un symbole tribal réalisé sur le visage du boxeur Mike Tyson.


L’artiste tatouer Gotti Flores a donné à la NFL l’autorisation de la reproduction de ses œuvres sur le bras du joueur Mike Evans.



Les producteurs de jeu vidéo aussi : par exemple, le jeu électronique NBA 2K utilise quelques-uns de ces dessins sur l’avatar de LeBron James. Le réalisme est nécessaire dans ce genre de divertissement. Le tatoueur Jimmy Hayden du studio Focused Tattoo de Cleveland prétend qu’il détient les droits sur certains de ces tatouages, incluant celui de Danny Green, joueur des Raptors de Toronto. Hayden veut faire reconnaître ses droits et se faire payer en conséquence. En 2017, il a déposé une poursuite contre 2K Games et la firme Take-Two Interactive Software.

Cette semaine, un juge de Californie a accepté d’entendre la plainte du tatoueur Kevin Brophy parce qu’une photo d’une de ses oeuvres montrant un tigre et un serpent réalisée sur le dos d’un homme apparaît en couverture de l’album Gangsta Bitch Music de l’artiste Cardi B. Il réclame 5 millions $US pour « violation de son image publique ».


Références:


Le Devoir, Stéphane Baillargeon, 30 août 2019


Vice, By Kara Weisenstein, Octobre 2017

VICE: So can you copyright a tattoo?
Jeremy S. Goldman: Copyright separates the physical output of an artist from the right to the art itself. When an artist makes and sells a painting, that gives the person who bought it the right to the art itself, but doesn't give them the right to commercialize it and put it in a movie or commercial or something.

Copyright exists when you have an original work in a fixed medium of expression. The question becomes, is the human body a fixed medium of expression? There's no question a canvas or photograph is. Most people think, and at least one court has determined, that the body can be considered a fixed medium. Therefore, tattoos are subject to copyright protection. And since the person who creates the tattoo and puts it on somebody's body is generally the tattoo artist, that artist, by default, owns the copyright.




By Katie Scholz, July 26, 2018

According to 17 U.S.C. § 102, copyright protection exists “in original works of authorship fixed in any tangible medium of expression… from which they can be perceived, reproduced, or otherwise communicated.”  Tattoos do seem to meet the perception and reproduction standard, as they can be seen on exposed skin and reproduced in photographs (and as digital representations in video games).  Tattoos also meet the “fixed in any tangible medium of expression” standard.  The question seems to be, for each particular tattoo, as to whether it is an “original work of authorship.”

The opinion of the Copyright Office seems to be that tattoos are indeed worthy of copyright protection – on April 19, 2011, the tattoo artist responsible for Mike Tyson’s tattoo received a registration for it as artwork on a 3D object.  It is notable, however, that Tyson signed a release stating that “all artwork, sketches and drawings related to [his] tattoo and any photographs of [his] tattoo are property of Paradox-Studio of Dermagraphics” (the business name under which the tattoo artist worked)

However, not all tattoo artists currently have such releases on hand, or deal with clients famous enough to be concerned.  Usually, there is an understanding, as discussed below, that the tattoo recipient has the right to live their life without concern about the tattoo being seen or used in a selfie.  However, case law suggests that a line is crossed when a design is misappropriated. That said, if a tattoo artist wants to set clear limits on the commercial use of their artwork, having a release on hand might not be the worst idea.

Comments

Popular Posts